Site icon Serveis Educatius Filmoteca

Comença el projecte AULA B amb la primera visita de l’alumnat del Grau de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra

Primera visita de l’alumnat de l’assignatura Aula de Cinema del Grau de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra en el marc del projecte AULA B coordinada pels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya.

El passat dilluns 29 de novembre va tenir lloc la primera trobada amb el grup d’estudiants que ha estat convidat a programar i presentar dues sessions que seran incloses al mes de juny, com a cloenda de 24ena edició de l’Aula de Cinema.

Aquest projecte de col·laboració busca generar un espai de participació on els i les estudiants, acompanyats per professorat i equip de la Filmoteca comparteixin la seva visió sobre les històries del cinema i hi aportin el seu punt de vista.

El grup rep, a part de visites i sessions de treball a la Filmoteca, la guia i l’assessorament del professorat de l’assignatura: Albert Elduque i Nuria Cancela.

La primera trobada va consistir en una visita on van participar més de 40 alumnes per l’interior de l’edifici de la Filmoteca de Catalunya (àrees de repàs, cabina de projeccions, biblioteca i sales d’exposicions) de la mà de les responsables dels Serveis Educatius (Ana Camps i Júlia Betrian) i una xerrada final amb la cap de programació, Marina Vinyes, sobre la seva concepció de la feina de programació.

Vinyes va fer èmfasis en el rol que desenvolupen les Filmoteques en la generació de discursos al voltant del cinema i en la responsabilitat que comporta decidir què mostrem i què no, així com la seva concepció com a programadora alhora de decidir i donar espai a cada pel·lícula.

“Les Filmoteques es presenten, en definitiva, com una eina que assegura la supervivència dels films, i en particular d’aquells exclosos dels espais habituals d’exhibició permetent al cinema de continuar existint en la seva diversitat i riquesa, no només com a indústria, sinó també com un camp d’expressió artística”.

A més a més, la visita va servir per donar a conèixer al grup, tot l’engranatge i l’equip humà que contribueix a fer de la Filmoteca un equipament cultural que va més enllà de les funcions d’una sala de cinema. El grup va mostrar especial interès per les qüestions materials de la projecció, qüestió sobre la qual Vinyes va apuntar: “És veritat que resulta fascinant veure i tocar pel·lícula, penso que conèixer la materialitat del cinema, de què estan fetes les imatges o com es projecten en sala és un element clau per comprendre la feina de cineasta i la de programador/a”.

I va seguir “Programar és també una forma d’escriptura, quan vaig entendre això, per mi va ser revelador”, comenta la programadora, que ha explicat que quan ella pensa en la creació d’un cicle, s’imagina a un/a espectador ideal que segueix totes les propostes i crea nous significats a allò que s’han pensat des de l’equip.

I també ha apuntat que l’Aula de cinema, i en especial amb aquest grup de la Pompeu que ve a totes les sessions del programa, se les veu com a les espectadores ideals, somniades! Ja que, com deia Dominique Païni, podreu anar veient com “les obres es contaminen entre elles”.

Amb aquesta visió creativa de la programació i una més profunda concepció de la missió i visió de la Filmoteca, el grup es va acomiadar fins a la propera trobada que es realitzarà al febrer de 2022 per començar a perfilar les propostes de l’alumnat.

L’AULA B és un projecte pilot creat en col·laboració amb la UPF i que resta oberta a totes les universitats i escoles de cinema de cara als propers cursos. Enguany, la universitat ha vinculat la proposta al projecte d’innovació educativa EDvolució, un projecte d’innovació de la UPF que busca la transversalitat educativa, així com la incorporació de la perspectiva de gènere i dels Objectius de Desenvolupament Sostenible a la docència.

Exit mobile version