Les maletes del cinema: una eina per a les escoles

160211_serveis-educatius_maleta-7-de-cine2El passat febrer els Serveis Educatius de Filmoteca de Catalunya i del Museu del Cinema de Girona vam presentar  dues maletes de préstec gratuït per a escoles: La màgia de l’animació i 7 de cinema.

Amb l’objectiu de ser una eina perquè els docents de les escoles catalanes puguin treballar diferents aspectes del cinema a l’aula, les maletes van acompanyades d’una guia didàctica que permet treballar-les de manera autònoma des de diferents itineraris temàtics.

La maleta La màgia de l’animació, adreçada especialment als alumnes de Cicle Mitjà de Primària, conté material didàctic per poder treballar els inicis del cinema a partir d’objectes pre-cinematogràfics i joguines òptiques. Amb aquesta maleta es treballa la  identificació de nocions temporals (passat, present i futur), l’observació directa de fets i fenomens, el comportament de la llum, la narració d’històries curtes, la relació de text i imatge, la seqüenciació d’imatges, o l’elaboració de projectes audiovisuals en grup. Es tracta d’una maleta elaborada a partir de la Col·lecció Tomàs Mallol del Museu del Cinema de Girona.

La maleta 7 de cinema, pensada per als alumnes d’ESO i Batxillerat, tracta en profunditat tres temàtiques des d’una aproximació lúdica: els suports fílmics, els gèneres cinematogràfics i els oficis del cinema. Conté tres unitats didàctiques amb  activitats de diversa tipologia pensades per treballar la reflexió, l’anàlisi i la creació, amb la possibilitat de fer un cinefòrum per concloure el procés d’aprenentatge amb un visionat i el consegüent debat. La primera unitat ‘Sala 1. Tècnica. De què està fet el setè art?’ tracta el vessant tècnic del cinema i ens permetrà conèixer la influència dels materials a l’hora de produir un film, posant l’èmfasi en els suports analògics. A la segona unitat ‘Sala 2. Creativitat. Com es narren les històries?’ s’aborda la creativitat al cinema per tal d’aprendre les característiques narratives, estilístiques i formals que defineixen els gèneres i subgèneres del setè art. La tercera, ‘Sala 3. Acció! Qui fa les pel·lícules?’, descobreix la tasca implícita d’un rodatge, quins professionals hi intervenen i quina és la seva tasca. Aquestes  tres unitats didàctiques són independents i es poden aplicar de manera autònoma, facilitant així l’adaptació a la realitat i disponibilitat del grup.  Ha estat produïda per Eduxarxa amb un enfocament pràctic i un objectiu lúdic per fomentar la implicació de l’alumne durant tot el procés d’aprenentatge.

Aquest curs 2015-2016 s’han posat a disposició de les escoles sis maletes (tres de cada tipologia) i la iniciativa ha estat un èxit.

Les àrees de Serveis Educatius de la  Filmoteca de Catalunya i del Museu del Cinema treballen per a l’educació audiovisual dels més joves, així com per donar a conèixer i revalorar el patrimoni fílmic i cultural.

3 thoughts on “Les maletes del cinema: una eina per a les escoles

  1. Hola! Sóc mestra d’una escola de primària i voldria saber quins són els passos que he de seguir per demanar la maleta de la màgia de l’animació.

    Moltes gràcies

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s