Els 400 cops

Les dues últimes sessions del mes de gener les vam dedicar a la projecció de la pel•lícula Els 400 cops (Les 400 coups, 1959) de François Truffaut. El film, el primer llargmetratge del cineasta, va causar sensació entre els espectadors de les diferents escoles que van venir a la Filmoteca, tal com ja va passar quan es va presentar al Festival de Cannes de 1959, quan va revolucionar el públic i el cinema francès.

Dimarts 29 de gener van assistir a la projecció l’Institut Miquel Tarradell, les escoles Pit-Roig i Isabel de Villena i l’Escola Especialitzada de Sagrera. Entre tots vam establir un petit diàleg a partir de les preguntes i comentaris dels alumnes, que es preguntaven entre molts d’altres detalls, sobre la falta d’estima dels pares cap a Antonie Doinel, el protagonista del film. A la sessió de dimecres 30 de gener vam tenir la Sala Chomón plena de gom a gom, ja que aquesta sessió de Filmoteca a les Escoles entrava dins el projecte Cinema en Curs del que la Filmoteca forma part.

La veritat que desprèn el film i la naturalitat i rebel·lia que transmet Jean-Pierre Léaud a l’hora d’abordar el seu personatge converteixen Els 400 cops en la pel•lícula ideal per introduir el cinema com a art per expressar sentiments, emocions i històries, que moltes vegades poden ser molt properes a la nostra vida quotidiana. En aquesta línia, Cinema en curs  és un projecte experimental que explora aquesta introducció al cinema mitjançant la pròpia pràctica i, tal i com es va dir a la sessió, va ser emocionant pensar que els nois i noies que van assistir-hi, a finals de curs estaran a la mateixa sala mirant les seves pròpies pel•lícules, pensades, realitzades i muntades per ells mateixos.

Després d’haver format part d’un equip de rodatge de ben segur que aniran al cinema i miraran els films amb uns altres ulls.  Segurament, tal com el mateix Jean-Pierre Léaud que, després de l’ experiència d’ Els 400 cops, responia així quan li preguntaven si la seva relació amb el cinema havia canviat:

Jean-Pierre Léaud és entrevistat al Festival de Cannes de 1959 en motiu de l’estrena de Els 400 cops. El primer llargmetratge de François Truffaut va guanyar el premi a Millor Director al Festival de Cannes del 1959.